تولید ملی و خودکفایی ؛ ۱۵ درصد جوجه‌ریزی مازندران از نژاد آرین

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

همسو با رویکرد تولید ملی وخودکفایی دولت ؛ سهم نژاد لاین ایرانی (آرین) در بازار صنعت طیور روز به روز درحال افزایش است، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران در ۶ ماهه امسال از مجموع تولید حدود ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، ۱۲.۳ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی برابر با ۱۵ درصد از سویه آرین انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،مجتمع مرغ لاین ایران (آرین) از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شده است و همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.
کارخانه تولید کننده مرغ لاین( مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است .
هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.
دولت مردمی آیت الله رئیسی در ادامه اهمیت توسعه و بهره وری از ظرفیت های بخش های مختلف کشاورزی مازندران برای حمایت از لاین مرغ ایران (آرین)  سهم واردات هر نژاد را مورد توجه قرار داد تا جوجه لاین ایرانی نیز در بازار صنعت طیور سهم بیشتری پیدا کند. طبق اعلام رسمی کارشناسان صنعت طیور نژاد لاین آرین برای پرورش در استان های گلستان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، سمنان و خوزستان بسیار مناسب است.

در حال حاضر نژاد لاین ” راس ” مربوط به انگلیس، ” هوبارد ” مربوط به فرانسه و لاین ” کاپ ” نژاد مرغ آمریکایی است و این نژاد ها سالانه بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می دهد.

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین) بابل با تولید ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر ،ظرفیت تولید کل جوجه گوشتی کشور را دارد. 

به یک جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و کلیه صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند لاین گفته می شود که می تواند در همه حیوانات وجود داشته باشد، هر نژادی می تواند یک لاین داشته باشد که ایران هشتمین کشوری است که دارای مرغ لاین به نام آرین است.

جمهوری اسلامی پس از آمریکا ، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، در جهان اسلام و خاورمیانه تنها کشوری است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

تولید حدود ۱۲/۳میلیون قطعه جوجه ریزی سویه آرین  

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره عملکرد ۶ ماهه صنعت طیور استان و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته و عملکرد جوجه ریزی سویه ملی آرین، گفت : این استان با داشتن ۲ هزار واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۴۰ میلیون قطعه در هر دوره، ۲۱۰ واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۶ میلیون قطعه و تولید ۱۱ درصد گوشت مرغ و ۳۰ درصد جوجه یکروزه گوشتی رتبه اول را بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

مسعود احمد حاجی با ذکر این نکته که وجود مرکز پشتیبانی لاین بابلکنار سبب شد تا مازندران ، تنها استانی باشد که زنجیره کامل صنعت طیور را در کشور و منطقه خاورمیانه در اختیار دارد، افزود: با اجرای برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین نیز در ۶ ماهه امسال ۱۲.۳ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی سویه آرین در استان انجام شد که نسبت به کل سال قبل  که ۱۴.۸ میلیون قطعه بوده است ، ۸۸ درصد آن تنها در ۶ ماهه اول امسال محقق شد.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی در سال جاری که منجر به کاهش معنادار تولید جوجه یکروزه و جوجه ریزی واحدهای مرغ گوشتی در سطح کشور شد، افزود: ۶ ماه نخست امسال ۷۹.۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۹ درصد رشد داشت.

احمدی حاجی تصریح کرد: در حال حاضر ماهانه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی استان انجام و روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار قطعه مرغ زنده تولید می شود که بخشی از آن به صورت زنده به خارج از استان (به ویژه تهران) ارسال و حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن مرغ در کشتارگاه های طیور استان کشتار شده که ۳۰ درصد آن در استان و مابقی معادل ۷۰ درصد به سایر استان ها به ویژه تهران ارسال می شود.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴۵ هزار و ۳۹۹ تن گوشت مرغ آماده طبخ در استان تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد افزایش داشت.

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران بخش اصلی سرمایه گذاری، اشتغال و تولیدات صنعت طیور کشور را با هزینه بالغ بر ۵۸۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۲۸ هزار نفر به خود اختصاص داده و مقام اول را بین استان­ ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *