تلاش جهاد دانشگاهی قزوین برای دیده‌شدن دانش‌بنیان‌ها

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

نمایشگاه «دانش‌بنیان سازی تولید» به همت جهاد دانشگاهی قزوین با هدف رفع مشکلات صنعتی استان، دعوت از بازار هدف مشارکت‌کنندگان، ارائه بسته‌های حمایتی و تبلیغاتی ویژه و از همه مهمتر محلی برای تجلی محصولات دانش‌بنیانی فرصتی فراهم کرد تا در مدت چهار روز ۳۴ غرفه با ارائه بیش از ۲۰۰ محصول دانش‌بنیان یک رویدادی علمی را در استان قزوین رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه دانش‌بنیان سازی تولید در حوزه صنعت و کشاورزی به همت جهاد دانشگاهی استان قزوین و با هدف رفع مشکلات صنعتی استان، دعوت از بازار هدف مشارکت‌کنندگان، ارائه بسته‌های حمایتی و تبلیغاتی ویژه و از همه مهمتر به‌عنوان یک فرصت برای تجلی محصولات دانش‌بنیانی به مدت ۴ روز از ۱۶ تا ۱۹ آبان ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین فرصتی فراهم کرد تا ۳۴ غرفه با ارائه بیش از ۲۰۰ محصول دانش‌بنیان یک رویدادی علمی را در استان قزوین رقم بزنند.

این نمایشگاه فرصت مغتنمی شد تا علاوه بر ارتباط ایده‌پردازان، پژوهشگران و نوآوران با یکدیگر، نخبگان در فضایی دانش‌بنیانی با تولیدکنندگان و صنعتگران و مدیران آشنا شده و محصولات خود را به بازار تولید نزدیک کنند.

نمایشگاه دانش‌بنیان سازی تولید یک نمایشگاه تخصصی بود با مخاطب خاص و تخصصی، شاید برای مردم عادی حضور در این نمایشگاه جذابیتی نداشت اما علاوه بر صنایع و دانش‌بنیانی‌ها حضور برخی دانشجویان و دانش‌آموزانی که دغدغه رسیدن به مرزهای علم و دانش را داشتند به چشم می‌آمد.

کشاورزان دیگر نگران سرمازدگی نباشند

همانطور که در میان راهروها قدم می‌زنم توجه‌ام به مرد میانسالی جلب می‌شود که با لهجه غلیط آذری با مخاطبانش سخن می‌گوید و شرح محصولاتش را می‌دهد، می‌ایستم تا کارش تمام شود و بعد خودم را معرفی می کنم و از او می‌خواهم درباره محصول دانش‌بنیانش برایم بگوید، او خود را عباسی‌زاده از ارومیه معرفی می‌کند و از دغدغه کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی سخن می‌گوید و بعد می‌گوید مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان «نفیس تدبیر هوشمند» است که در زمینه تولید دستگاه‌های ضدسرمازدگی باغات فعالیت می‌کند.

عباسی‌زاده ادامه می‌دهد: سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی چالشی جدی است که هر ساله کشور با آن روبه‌رو بوده و دولت و مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و غالباً خسارتی هزار میلیارد تومانی را بر سرمایه ملی کشور تحمیل می‌کند، طبق آمار در سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱ بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارده از سرمازدگی به باغات کشور برآورد شده است.

وی بیان می‌کند: هدف ما در قالب شرکتی دانش‌بنیان، این است که این خسارت را به حداقل برسانیم بنابراین وقتی از طریق پارک علم و فناوری ارومیه از این نمایشگاه مطلع شدیم تصمیم گرفتیم که در این رویداد حضور داشته باشیم

عباسی‌زده می‌گوید: جهاددانشگاهی استان قزوین فضای تعاملی خوبی ایجاد کرده و ما با بهره‌گیری از این فرصت موفق شدیم در استان قزوین نمایندگی بگیریم و با چند واحد برای برون‌سپاری تولیدات خود تفاهم کنیم.

محصولی که در تولید واکسن دام و طیور کشور را خودکفا می‌کند

کمی جلوتر غرفه دیگری می‌بینم که از استان البرز به نمایشگاه آمده‌اند؛ مدیرعامل شرکت «الکا پیشرو صنعت امیر» خود را علیرضا کریم‌زاده معرفی می‌کند و می‌گوید شرکت آن‌ها اولین و تنها تولیدکننده دستگاه «کشت و برداشت ویروس درون تخم‌مرغ» برای ساخت واکسن‌های دام و طیور در ایران است.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهایی که واکسن دام و طیور تولید می‌کنند به این دستگاه نیاز دارند، خاطرنشان می‌کند: ما پنجمین شرکتی هستیم که به ساخت و تکنولوژی دستگاه کشت و برداشت ویروس درون تخم‌مرغ دست یافته‌ایم؛ پیش از ما این تکنولوژی تنها در انحصار کشورهایی همچون ایتالیا، آمریکا، کانادا و چین بود و آن‌ها هم به‌راحتی دستگاه را در اختیار ایرانیان قرار نمی‌دادند.

کریم‌زاده قزوین را برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی جذاب می‌داند و بیان می‌کند: جذابیت برپایی نمایشگاه در این شهر به این جهت است که قزوین یکی از شهرهای مهم صنعتی ایران است و ما در صورت تعامل با صنایع قزوین قادر خواهیم بود نیازهای خطوط تولید آن‌ها را مرتفع کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ما از طریق پارک و مرکز رشد زیست‌فناوری رویان از این نمایشگاه مطلع شدیم و با حضور در این نمایشگاه علاوه بر معرفی تولیدات خود، دوستان و همکاران مناسبی را برای حیطه فعالیت شرکت یافتیم به همین جهت از جهاد دانشگاهی به خاطر ایجاد این فرصت برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکر ویژه دارم.

کریم‌زاده سخنان خود را این‌گونه به پایان می‌رساند: با توجه به اینکه دانش‌بنیان‌ها در حال انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در ایران هستند تا برای اولین‌بار ماشین آلات مورد نیاز کشور را تولید کنند، توقع حمایت و پشتیبانی وجود دارد. یکی از مشکلات مهم ما فضای کارگاهی است که امیدوارم در استان البرز حمایت شویم و بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. درخواست مالی نداریم فقط کمک شود که بتوانیم دیده شده و به فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و تولیدی خود ادامه دهیم.

تلاش برای حفاظت از محیط زیست

چند بار در محوطه نمایشگاه او را دیده‌ بودم، وقتی نزدیک غرفه‌ آن‌ها می‌شوم با لهجه شیرین اصفهانی با همکارش مشغول صحبت است که متوجه حضور ما می‌شود، از سخنانش پیداست که خودش دغدغه محیط زیست دارد، خود را محمدتقی آصف‌پور معرفی می‌کند، مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره شرکت «یاسین پژوه پارسیان ابتکار» است و این طور معرفی شرکت‌شان را ادامه می‌دهد: شرکت ما سامانه پیشرفته الکترولیز آب‌نمک ویژه کلیه کارخانجات و صنایع وابسته است که از سال ۹۲ به‌صورت رسمی ثبت شد و در ابتدای کار جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شرکت را پایه‌گذاری کردند.

آصف‌پور بیان می‌کند: اوایل کار ما با غشای دیالیز آغاز شد اما از سال ۹۶ حوزه کاری خود را تغییر داده و به حل مشکلات تصفیه آب و فاضلاب در ایران پرداختیم. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد «پاور واتر» می‌توان به تمدید عمر مفید آب صابون به مدت ۲ تا ۳ برابر، افزایش دوره کارکرده قطعات تا ۲۰ درصد، حفظ خاصیت روان‌کاری و خنک کاری، جلوگیری از خوردگی زودهنگام تجهیزات، سلامت پرسنل، عدم نشر بخارات روغن در محیط و ایجاد بوی نامطبوع، تصقیه کامل آب صابون مستعمل در محدوده استاندارد، جداسازی کامل روغن و ترکیبات آلی و معدنی از امولسیون و حذف و کاهش متغیرهای آلاینده اشاره کرد.

 وی خاطرنشان می‌کند: انگیزه ما برای حضور در این نمایشگاه کارخانجات تولید شیشه و لوله پروفیل است که در قزوین مستقر هستند و از روغن Z1 یا آب‌صابون برای فرآیند خنک‌کاری یا روان‌کاری استفاده می‌کنند که به‌شدت آلاینده بوده و طبق مقالات علمی هر یک لیتر آن یک میلیون لیتر آب سفره‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند و حجم این آلاینده‌ها بسیار زیاد است و هیچ روشی برای تصفیه آن وجود ندارد.

آصف‌پور عنوان می‌کند: دستگاه‌های ما با روش پاور واتر قادر است به‌خوبی روغن را از آب جدا کند، این کار را با هر درجه‌ای که کارفرما بخواهد انجام خواهیم داد حتی می‌توانند آب تصفیه شده را مجدد در صنعت استفاده کنند. هرچه میزان تصفیه بیشتر باشد قیمت تمام شده هم افزایش خواهد یافت.

تأمین نیاز صنایع بزرگ کشور با قطعات بومی

آخرین شرکتی که با آن‌ها هم صحبت می‌شوم «پارسا پلیمر شریف» است که با تکیه بر تحقیقات دانشجویی و تعاملات صنعتی از سال ۸۶ برای تولید محصولات پلیمری کشور تأسیس شده است.

سعید ذکایی، مدیرعامل این شرکت به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر شرکت ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن ترکیبات پیشرفته پلیمری را دارد که با اتکا به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی، بالاترین استانداردها و کیفیت محصول را برای مشتریانش تضمین می‌کند.

وی تصریح می‌کند: محصولات ما در حوزه‌های قطعات پلیمری داخل خودرو، لوازم خانگی، صنایع الکتریکی و صنایع بسته‌بندی قطعات است که مجموعه‌هایی همچون ایران خودرو، سایپا، پاکشوما و هایر شرکت‌های متقاضی محصولات ما محسوب می‌شوند.

ذکایی در پایان بیان می‌کند: شرکت پارسا پلیمر شریف علاوه بر تأمین نیاز داخل، در حوزه بسته‌بندی، صادرات به ارمنستان و گرجستان هم فعالیت دارد.

به گزارش ایسنا، برگزاری این نوع از نمایشگاه‌ها ضمن اینکه باور به توان داخلی را افزایش می‌دهد، می‌تواند یک شبکه تعاملی بین مسئولان، عرضه‌کنندگان و متقاضیان و همچنین یک شبکه تعاملی بین شرکت‌های دانش‌بنیان باشد زیرا تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با یکدیگر بسیار مهم است چراکه تعامل مفید مجموعه‌های مختلف می‌تواند، گره از برخی مشکلات داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باز کند. پس از پایان نمایشگاه انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق‌، برگزارکنندگان برای نمایشگاه‌های آتی تلاش کنند تا نیازهای استان توسط دانش‌بنیان‌ها مرتفع شده و گامی در جهت تحول دانش‌بنیان قزوین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *