تخم مرغ ابرغذای اصلی طبیعت

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

روز جهانی تخم مرغ به رسمیت شناختن تخم مرغ ساده به عنوان منبعی فوق العاده منحصر به فرد از پروتئین و مواد مغذی ضروری است که همه در یک بسته قابل دسترس و مقرون به صرفه و همه کاره جمع آوری شده است.

به گزارش ایرنا،تخم مرغ به عنوان ابر غذای اصلی طبیعت و به عنوان بخشی از رژیم غذایی ما از ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده و یکی از قدیمی ترین غذاهای شناخته شده برای انسان است.

۱۷ مهر برابر با نهم اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.

کمیسیون بین المللی تخم مرغ (IEC) می گوید :روز جهانی تخم مرغ جشن جهانی این منبع بسیار مغذی و همه کاره است.

این کمیسیون تخم مرغ را پایدارترین و مقرون به صرفه ترین پروتئین حیوانی موجود از نظر زیست محیطی عنوان می کند که به حمایت از خانواده ها در سراسر جهان و همچنین خود سیاره کمک می کند.

سرپرست مدیریت طیور و زنبور عسل استان تهران در گفت و گو با ایرنا در خصوص فواید تخم مرغ می گوید:تخم مرغ حاوی گنجینه ای کوچک با زرده طلایی و پتانسیل تبدیل شدن به چیزهای زیادی است که مرزهای تخیل انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته نسرین مهرداد ،تخم مرغ می تواند به بهبود عملکرد مغز، حمایت از قدرت بدنی و به رشد کودک کمک کند.

وی افزود :هر تخم مرغ ۶ گرم پروتئین، ۱۴ ماده مغذی ضروری و ۷۵ کالری دارد که سرشار از اسیدهای آمینه، کلسیم، سدیم، ید، سلنیوم، کولین و ویتامین های A، B، D و E است.
همراه با قابلیت هضم ۸۰ درصد، تخم مرغ پخته شده دارای بالاترین ارزش بیولوژیکی نسبت به هر منبع غذایی است.

نسرین مهرداد به وضعیت تولید تخم مرغ استان اشاره کرد و بیان داشت: میزان تولید تخم مرغ استان در سال بیش از ۹۱هزار تن برآورد می شود.

وی همچنین با بیان اینکه میزان تولید تخم مرغ کشور در سال حدود یک میلیون تن است خاطرنشان کرد:تعداد واحد تخم گذار ۷۸ واحد به ظرفیت بیش از ۸ میلیون قطعه است.

به گفته سرپرست مدیریت طیور و زنبورعسل استان تهران سرانه مصرف تخم مرغ بر اساس آمار سال ۹۹ حدود ۱۲ کیلو و ۱۴۰ گرم است.

آینده تولید و مصرف تخم مرغ در جهان

نسرین مهرداد،محتوای مغذی و مقرون به صرفه بودن تخم مرغ را مورد توجه قرار داد و گفت: انتظار می رود تولید پروتئین حیوانی به شکل گوشت، شیر، ماهی و تخم مرغ از هم اکنون تا سال ۲۰۵۰ ، ۷۰ درصد رشد کند.

وی تاکید کرد: این بدان معناست که تولیدکنندگان باید سطح تولید خود را افزایش دهند و در عین حال از پایداری عملیات خود اطمینان حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *