بیش از ۳۱۰ هزار راس دام در دزفول علیه تب برفکی واکسینه شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

رییس دامپزشکی دزفول گفت: بیش از ۳۱۰ هزار راس از دام سبک و سنگین شهرستان دزفول با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملا رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی دزفول، محسن ورجاوند روز چهارشنبه افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به راه‌های ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس، قطرات آلوده و خوردن علوفه آلوده می‌تواند گله را آلوده کند.

وی ادامه داد: رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی‌های بین دامداری‌ها و واکسیناسیون به موقع دام‌ها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

رییس دانپزشکی دزفول بیان کرد: این بیماری واگیردار همراه با تب شدید ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان بوده و می‌تواند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری تحمیل کند.

وی افزود: افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش و تلفات در گوساله‌ها به همراه هزینه درمان از جمله خسارت‌های اقتصادی وارده به دامداران است.

ورجاوند بیان کرد: جمعیت دامی منطقه در طول سال چندین نوبت بر علیه این بیماری واکسیناسیون می‌شوند تا ضمن حفظ سرمایه‌های دامی کاهش تولید نیز بروز نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *