بهره‌برداری از تولید واکسن طیور در سمنان با سرمایه‌گذاری خارجی نیمی از نیاز کشور را رفع می‌کند

اخبار داخلی اخبار علمی خبر های اقتصادی خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: افتتاح مرحله نخست تولید واکسن طیور علیه بیماری نیوکاسل با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی در شهر سمنان تا ۵۰ درصد نیاز واکسن کشور در استان تامین می‌کند.

حمیدرضا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: عملیات اجرایی ساخت واحد تولید واکسن با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی سمنان بهمن سال ۱۳۹۸ آغاز شد و شیوع کرونا در تکمیل طرح وقفه ایجاد کرد، اما بر پایه برآوردها و همراهی سرمایه‌گذار، این طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: با ساخت و راه‌اندازی کامل واحد تولیدی واکسن طیور در استان سمنان ۳۵ تا ۵۰ درصد واکسن طیور کشور در این استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: زمین اختصاصی برای احداث این واحد تولیدی ۱۵ هزار متر مربع در شهرک‌ صنعتی بزرگ سمنان است که یکهزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنای بخش‌های مختلف گام اول مانند بخش اداری، انبار و آزمایشگاه در نظر گرفته شده است.

حسینی اظهار داشت: استان سمنان با ۱۸ کارخانه تولید داروی دامپزشکی ، ۳۰۳  قلم داروی دام و طیور تولید می کند که  از لحاظ حجم در جایگاه برتر کشوری قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: استان با تولید بیش از ۵۰ درصد نیاز داروهای دامی کشور، قطب تولید داروی دامپزشکی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، شرکت آویواک واریان با سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و روسیه، سهامی خاص، برای تهیه و تولید انواع واکسن‌های طیور و کیت‌های تشخیصی با دارا بودن گواهینامه GMP از اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه بهمن ۹۸ در شهرک صنعتی شرق سمنان کلنگ‌زنی ‌شد و طبق ظرفیت در نظر گرفته شده با راه‌اندازی این واحد تولیدی واکسن با مشارکت سرمایه‌گذار روسی، امید می‌رود سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو ذخیره ارزی برای کشور به همراه داشته باشد.

برآورد سرمایه‌گذاری واحد تولید واکسن در سال ۱۳۹۹ حدود  ۱۲ میلیون یورو بود  که با ساخت و راه‌اندازی کامل این واحد تولیدی در استان سمنان حداقل ۵۰ درصد واکسن‌های مورد نیاز بازار کشور در خصوص محصولات تولیدی این شرکت برطرف می‌شود.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در محیط قابلیت انتقال دارد. عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس است. بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *