افزایش ظرفیت تولید سرُم‌سازی رازی مرند به ۴۰۰ میلیون دُز سرُم طیور

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرُم‌سازی رازی شمال‌غرب کشور گفت: تا پایان امسال ۴۰۰ میلیون دُز سرُم روغنی طیور توسط این موسسه تولید می‌شود.

دکتر علی آمقی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با تکمیل سایت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این شعبه، می‌توان تولید واکسن‌های موسسه را به یک میلیارد دُز در سال رساند که علاوه بر تامین نیاز کشور قابلیت صادراتی هم دارد.

وی با اشاره به فعالیت یکصد ساله مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ نوع محصول بیولوژیک در این موسسه تولید می شود و بیش از ۷۰ درصد واکسن‌های اجباری انسان از جمله سرخک، سرخچه و اوریون، حدود ۹۰ درصد واکسن دامی و ۳۰ درصد از واکسن‌های طیور کشور توسط موسسه رازی در سراسر کشور تامین می‌شود. 

رییس موسسه سرم سازی رازی با اشاره به فعالیت ۶ شعبه موسسه در کشور، گفت: شعبه شمالغرب موسسه رازی واقع در مرند از سال ۷۲ شروع به فعالیت کرده و وظیفه اصلی آن تحقیق و تولید واکسن‌های کشته طیور است.

آمقی با بیان این‌که تولید واکسن‌های سه گانه و چهارگانه در دستور کار این موسسه در سال آینده قرار دارد، ادامه داد: پروژه تولید سایت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در دستور کار موسسه رازی مرند قرار دارد.

وی در خصوص واکسن کرونای رازی کووپارس نیز گفت: این واکسن نوترکیب کرونا توسط موسسه مادر تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. 

آمقی با اشاره به فعالیت ۶۰۰ الی ۷۰۰ عضو هیات علمی در موسسه رازی، خاطرنشان کرد: شعبه شمالغرب کشور بیشتر از تولید مقالات به دنبال تولید محصولات جدید بوده و در زمینه تولید انواع واکسن‌های نیوکاسل و … فعالیت می‌کند و قرار است چهار تا پنج محصول جدید در سال آینده رونمایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شمالغرب کشور در تشریح محصولات تولیدی این موسسه گفت: واکسن‌های دوگانه نیوکاسل- برونشیت، در این موسسه تولید می‌شود و در صورت تکمیل طرح‌های توسعه، واکسن‌های جدید غیرفعال طیور به بازار می‌آید.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال غرب کشور واقع در ۵۰ کیلومتری تبریز در مجاورت روستای پیام مرند در سال ۱۳۷۲ در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *