آمادگی دامپزشکی خوزستان برای مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از آمادگی کامل دامپزشکی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش ایرنا دکتر مصطفی کنارکوهی چهارشنبه در نشست هماهنگی ستاد مقابله با آنفلوآنزای حاد پرندگان در دامپزشکی خوزستان افزود:با فرا رسیدن فصل سرما و مشاهده گزارش هایی از موارد بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورهای همسایه، ضرورت دارد اعضای ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اجرای مصوبات ستاد با هماهنگی کامل با اداره کل دامپزشکی استان مانند گذشته همکاری کنند.

وی اظهار داشت:این بیماری از ابعاد اقتصادی و انسانی می‌تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان ماکیان و جامعه تحمیل کند ، ولی بعد انسانی آن که به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس بوجود می‌آید و منجر به سرایت از انسان به انسان شده و می‌تواند باعث مرگ و میر در جمعیت انسانی شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی می‌توانند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد گفت:رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری مرگبار است.

کنارکوهی گفت: برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری هم به صورت فعال و هم به صورت غیر فعال در حال انجام است و باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید شد اعضای ستاد بتوانند این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در خصوص مراقبت از بیماری افزود: از تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل بیماری می‌توان به تجهیزات حفاظت فردی، کیت‌های آزمایشگاهی، لوازم نمونه برداری، و سایر موارد مرتبط با معدوم سازی واحدهای درگیر اشاره کرد.

وی درادامه با اشاره به این موضوع که انجام آزمایش های مرتبط با پایش، غربالگری، و مراقبت‌های فعال و غیر فعال از الزامات مهم در کنترل بیماری می‌باشد اظهار داشت:هماهنگی بین بخشی سایر دستگاه‌های اجرایی برای کنترل بیماری نقش بسزایی دارد.

کنترل مبادی ورودی استان توسط نیروی انتظامی و اداره‌های دامپزشکی به منظور نظارت بر ورود کامیون‌های حمل طیور و کود، جلوگیری از فروش غیر بهداشتی و زنده طیور در سطح شهرستان‌های استان و بازارهای هفتگی توسط گشت‌های مشترک دستگاه‌های اجرایی، لزوم و اهمیت آموزش و اطلاع رسانی قشرهای مختلف مردم در خصوص این بیماری و همچنین اعلام ممنوعیت مصرف پرندگان وحشی و مهاجر در رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی در مواقع لزوم توسط شبکه بهداشت و درمان از مصوبات این نشست بود.

در سال های گذشته به خصوص فصل پاییز موارد محدودی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *